NSmartCity: Biciklistička infrastruktura

Biciklistička infrastruktura

image

Grad Novi Sad kontinuirano ulaže napore u razvoj biciklističke infrastrukture, što ga čini sve atraktivnijim mestom za bicikliste. U skladu sa ciljem da postane održivija, ekološki osvešćenija sredina, grad je započeo niz projekata usmerenih na unapređenje i proširenje biciklističkih staza, što će doprineti boljem saobraćaju, većoj bezbednosti biciklista i smanjenju emisije štetnih gasova. Jedan od najznačajnijih projekata je izgradnja novih biciklističkih staza duž ključnih saobraćajnica i putanja koje povezuju različite delove grada. Ove nove staze služe kao alternativa za vožnju automobilima i podstiču građane da pređu na održiviji način prevoza.

U Novom Sadu živi više od 350.000 stanovnika, a samo na području grada registrovano je više od 140.000 putničkih i teretnih vozila, govore podaci Republičkog zavoda za statistiku za 2021. godinu. Sada je taj broj i veći. Saobraćajne gužve i traženje parkinga, međutim, nisu svima problem, jer se procenjuje da u Novom Sadu oko 40.000 ljudi kao primarno prevozno sredstvo koristi bicikl. U proteklih nekoliko godina, Grad Novi Sad intenzivno je radio na proširenju biciklističke infrastrukture kako bi stvorio sigurno i prijatno okruženje za bicikliste, izgrađeno je 30 kilometara biciklističkih staza, a dodatnih 10 kilometara staza je rekonstruisano i redovno održavano. Uprkos izazovima, Grad je uspešno obezbedio ukupno oko 100 kilometara biciklističkih staza, čime je znatno poboljšana povezanost gradskih kvartova i omogućen bezbedan i efikasan biciklistički saobraćaj.

Planovi Novog Sada za širenje biciklističkih staza su veliki. U toku je treća faza izgradnja biciklističke staze Novi Sad – Begeč. Deonica od Ulice Sime Matavulja u Novom Sadu do Dunavske u Futogu biće dugačka 10,6 kilometara, a vrednost radova je 170,5 miliona dinara. Ova staza je deo međunarodnog Euro Velo 6 biciklističkog puta, koji prati Dunav i proteže se kroz 10 evropskih država, uključujući i Srbiju.

Takođe, nastavlja se i izgradnja biciklističke staze uz kanal DTD, dužine oko 9 kilometara, od Bulevara Evrope do mosta ka Irmovu. Ova deonica će koštati oko 213 miliona dinara. Planiran je i program uređivanja građevinskog zemljišta za 2023. godinu, u okviru kojeg će biti analizirano uvođenje biciklističkog saobraćaja na Mostu slobode.

U planu je i pretvaranje stare železničke pruge između Petrovaradina i Beočina u biciklističku stazu. Ova ruta bi se prostirala na 17 kilometara, prolazeći kroz nekoliko naseljenih mesta. Ova inicijativa bi omogućila još jedan atraktivan put za bicikliste i dodatno doprinela održivosti i ekološkoj svesti u gradu.

U cilju podsticanja korišćenja bicikala, Grad Novi Sad je prvi u Srbiji počeo sa praksom subvencionisanja kupovine bicikala. Za ovu svrhu izdvojeno je 20 miliona dinara u budžetu za 2023. godinu. Takođe, građani koji ne žele da kupe bicikl imaju mogućnost iznajmljivanja javnih bicikala putem servisa NSbike, koji je postao popularna opcija za prevoz u gradu.

NSbike je servis iznajmljivanja javnih bicikala pokrenut od strane Grada Novog Sada, uz saradnju sa JKP "Parking servis". Ova praksa obeležiće ove godine svoju 13. “sezonu". Bicikl je moguće iznajmiti na 16 stanica koje su postavljene na atraktivnim lokacijama u gradu, u bilo kom periodu dana za vreme trajanja sezone iznajmljivanja. Trajanje sezone je obično od aprila do početka decembra, a korisnici mogu biti svi građani stariji od 16 godina.

NSbike je servis iznajmljivanja javnih bicikala pokrenut od strane Grada Novog Sada, uz saradnju sa JKP "Parking servis". Ova praksa obeležiće ove godine svoju 13. “sezonu". Bicikl je moguće iznajmiti na 16 stanica koje su postavljene na atraktivnim lokacijama u gradu, u bilo kom periodu dana za vreme trajanja sezone iznajmljivanja. Trajanje sezone je obično od aprila do početka decembra, a korisnici mogu biti svi građani stariji od 16 godina.

Zahvaljujući svim ovim projektima, Novi Sad postaje sve privlačniji za bicikliste, a preko 100 kilometara biciklističkih staza pruža mnoge mogućnosti za aktivan i zdrav način života. Grad kontinuirano radi na unapređenju biciklističke infrastrukture i ohrabruje građane da koriste bicikl kao održivu i ekološki prihvatljivu opciju prevoza.